غلام حسین خان حاجی بئی کندی

  • ۰
  • ۰

تاریخچه روستای حاج بئی کندی و زندگی نامه آقای حاج بئی


در زمان قاجاریه آقای حاج بئی به خاطر اختلافاتی که با ارباب داشتند از روستای علی بلو کوچ کرده و در دشتی  در حوالی بخش چهاربرج میاندوآب ساکن می شوند و در آنجا شروع به ساختن یک خانه وحیاط برای زندگی می کنند در آن زمان این ساختمانی که درست کرده بود دو طبقه بوده است.

بعد از مدتی شخصی به نام حاج علی عسگر لطفی هم از روستای للکلو به این نقطه جغرافیایی نقل مکان نموده و برای خانواده اش ساختمان می سازد و به مرور زمان با همکاری این دو خانواده روستایی آباد شده که اسم این روستا را روستای حاج بئی کندی نامگذاری می کنند.

همچنین در این روستا مسجدی از گل به متراژ 45 مترمربع بنا نهاده  اند که هنوز این مسجد پا برجاست و در طول تاریخ تا به حال چهار بار تغییرات روی آن انجام داده اند وحالا زیر بنای  این مسجد 1300 متر مربع می باشد و به مسجد جامع این روستا معروف است که از اول تا حالا کلیه مراسمات عزاداری و عبادات و ... را در این مکان مقدس برگزار می کنند.

بعد از مدتی روستای حاج بئی کندی با زاد و ولد این دو خانواده و علاوه بر آن با کوچ کردن مردم از روستاهای اطراف به این روستا به مرور زمان جمعیت آن بیشتر شده است.

همزمان با بزرگ شدن و پر جمعیت شدن روستا ، روستا های آن منطقه از لحاظ قدرت و نگرش به دو دسته تقسیم شده و قسمتی از روستاها تحت ریاست غلام حسین خان مقدم فرزند ارشد حاج بر به نمایندگی از سوی جعفر آقا پناهی و قسمت دیگر از منطقه تحت ریاست جمشید خان اسفندیاری به نمایندگی از سوی تیمور آقا قرار می گیرند که سالها این دو دسته باهم اختلافات و مشاجره های زیاد منجر به جنگ داشته اند.البته این اختلافات در آن زمان به دلیل قدرت نمایی خان ها و ارباب ها در اکثر مناطق کشور اتفاق می افتاد و این اتفاقات در زمان خودش خیلی هم عادی بود ولی بعد از انقلاب اسلامی شرایط عوض شد و اختلافات قومی جای خود را به ارزشها و همدلی و تعاون داد.

روستای حاج بئی کندی علاوه بر مسجد قدیمی یا همان مسجد جامع الان یک مسجد دو طبقه دیگر هم با زیر بنای 700 متر مربع دارد که اسم این مسجد مسجد چهارده معصوم است و یک حسینیه با زیر بنای 1000 متر مربع  دارد.

روستای حاج بئی کندی از غرب با روستای اوزون آباد و از جنوب با روستای علی بلو و از شرق با روستای تازه قلعه و از شمال با روستای سورمه لو همسایه است.

مرحوم آقای حاج بئی دارای 9 فرزند بوده که چهار تای آنها پسر و پنج تای آنها دختر می باشد.فرزندان ذکور آن به شرح زیر می باشد:

1-           حاج غلامحسین خان مقدم

2-           حاج حسین پاشا مقدم

3-           حاج حسن بئی مقدم

4-           حاج مختار مقدم

 

محل دفن فرزند ذکور مرحوم حاج بئی، مرحوم غلامحسین خان همان مسجد قدیمی (مسجد جامع روستا) می باشد.

هم اکنون با اینکه تا به حال تعداد بیشتری از سکنه این روستا به مرور زمان به شهرهای اطراف کوچ کرده اند، در حال حاضر جمعیت فعلی روستا 1050 نفر می باشدکه الحمدلله به خوبی و خوشی در آرامش کامل زندگی می کنند.


1-            حاج خانلارخان مقدم ( که بعدا بنا به دلایلی به حاج خانلارخان منصوری تغییر یافته است.)

2-            حاج عزیز مقدم

3-            حاج محرم مقدم

4-            حسین آقا مقدم

5-            محمود مقدم

 

1-            حاج خداوردی مقدم

2-            حاج موسی مقدم

1-            حاج علی آقا مقدم

2-            حاج آقاوردی مقدم

3-            حاج شمی مقدم

1-            حاج محمدعلی لطفی

2-            حاج بایرامعلی لطفی

3-            حاج همت لطفی

4-            حاج نوروز لطفی

5-            حاج اروج لطفی

 

از خداوند تبارک وتعالی می خواهیم همه عزیزان و سرورانی که جهت آباد شدن این روستا زحمت کشیده اند اگر زنده هستند سلامتی و اگر فوت شده اند مورد رحمت خویش قرار دهد و همچنین خدا ،شهدای روستا را رحمت کند وجانبازان را همیشه مورد لطف خویش قرار دهد...آمین

             ابراهیم منصوری نوه حاج غلامحسین خان مقدم

                        جانباز و ازاده 8 سال دفاع مقدس

09143809016

                                                         

نظرات (۱)

  • رحیم قاسمی
  • با سلام دستتان درد نکند خیلی اصلاح و قابل درک شده در تایپ اشکالات جزیی و قابل حل است مثال علیبیگلو {علی بلو} نوشته شده ویا در جهات وهمسایگان روستا اشتباهاتی است که باز هم قابل اصلاح میباشد {اجرکم عندالله}

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی